Ik ben dol op Ghana! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Irma Verhoeven - WaarBenJij.nu Ik ben dol op Ghana! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Irma Verhoeven - WaarBenJij.nu

Ik ben dol op Ghana!

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

08 November 2010 | Ghana, Tamale

Deseba!

Een tijdje niet op internet geweest, was al bijna mijn wachtwoord vergeten hehe. We hebben zoveel gedaan de laatste 2 weken! Ik heb mijn klein dagboekje meegenomen, waar ik iedere dag iets in schrijf. 1 ding wat me bijgebleven is van de dag. Echt heel erg leuk:)

Haha Anniek, ik heb vlechtjes in mijn haar! 4 uur pijn gehad en na het invlechten 2 dagen op pijnstillers geleefd, maar je moet er wat voor over hebben;) Haha! Weer een beetje het dreadgevoel van vroeger!

We zijn vorig weekend uitgegaan met een groepje. 3 vrijwilligers en 5 ghanezen. Het is maar goed dat we ghanezen bijhebben, want de mannen die vallen wel op blank. Haha.

We hebben een verjaardag bij mij thuis gehad. Twee zusjes waren jarig! We hadden samen een cake gebakken en pasta gemaakt. Jammie! Ook hadden een Mr. Bean gekeken, the Holiday. Was echt heel leuk om in Ghana een film te zien die in Frankrijk was opgenomen! Ik zag aarbeien voorbij komen en dacht ohhh verse aarbeien...

Vorige week waren er twee financierders van het Kassim Project in Ghana. Hele leuke mensen! We zijn een avondje uitgeweest en hebben samen gegeten. Was erg leuk en interessant om te horen hoe het project tot stand is gekomen en hoe het Kassim Project in zijn werk gaat:)

Kim en ik hebben vorige week samen de kindjes bezocht. Brechje was een weekje reizen. We zijn erachter gekomen dat Tanee niet doof is. Iedereen dacht dat ze doof was, maar ze is niet doof maar slechthorend. We wilde haar de trilling van onze telefoon laten voelen, maar toen gebaarde ze naar haar oren dat ze het wilde horen. Mijn koptelefoon gepakt en haar muziek laten luisteren. Ze begon te zingen en mee te bewegen! Toen we haar steunen aan gedaan hadden hebben we staan dansen samen met haar grootmoeder:D Alle kindjes zijn helemaal dol om mijn koptelefoon en ipod. Als we de muziek een keer niet bij hebben vraagt iedereen erna... oh arme Kim als ik straks weg ben met de muziek!

Dit weekend hebben we ons eerste uitstapje gemaakt. We zijn een weekendje naar Bolga gegaan. In de trotro gepropt richting het noorden. We zijn naar Paga gegaan, waar de heilige krokodillen liggen. Op de foto met de krokodil, iee. Daarna zijn we naar het slavenkamp gegaan. Was erg indrukwekkend. We hebben een mooie rondleiding gehad door het kamp en de man vertelde indrukwekkende verhalen. Dat kun je jezelf toch niet voorstellen dat daar mensen op zo'n vreselijke manier zijn behandeld. Er waren daar 3 leiders en iedere slaaf werd gebrandmerkt op zijn arm bij welke leider hij hoorde. Als ze niet wilde luisteren werde ze gemarteld..

In de middag waren we moe en hebben we een heleboel fruit gekocht en hebben gechilld in onze kamer. In de nacht zijn we uitgegaan in een echte club, die we nog nooit gezien hebben in Ghana. Met airco, discolichten, echte wc's. Ongelofelijk. Haha Mukaila is een vriend van ons en ging mee als onze bodyguard. Dat hadden we ook wel nodig, want ohh ze houden hier wel van dansen;) Die dag was de president van Ghana in Bolga en was het groot feest. De bodyguards van de president waren ook in de club. Die waren zo enorm breed!! Rond een uurtje of 2 stond ik op de dansvloer te dansen en kwam hij midden in op de dansvloer staan en keek hij naar mij en ik dacht aaahh. Ik pakte Mukaila zijn hand vast en begon met hem te dansen, haha hij verdween van de dansvloer. Hahaha, ohoh wat hebben we gelachen die avond:D

De band met mijn gastfamilie wordt steeds sterker. Ik kan het ontzettend goed vinden met mijn moeder, ze is heel lief en praat open over vele dingen. Ik kan haar alles vragen en dat is echt heel erg fijn. Zo over de verhouding tussen mannen en vrouwen, de behandeling van gehandicapte kinderen, het geloof in heksen etc! Ook de band met mijn gastzusje is erg goed. Ze werkt ontzettend hard en is er altijd voor mij, maar wordt door haar vader erg achter gesteld. Ze heeft veel minder kleren als de rest van de familie en aandacht is er niet voor haar. Ik probeer veel samen met haar te doen en ik merk aan alles dat ze dat erg waardeert:). A.s vrijdag gaan we naar de culturel dancing met Kim en gastzusje, Brechje en gastzusje en ik met Aisha. Ook de band met mijn andere zusje uit Burkina Faso is beter. We zijn een keer wezen zwemmen op zondag en sindsdien is het contact beter. Ze begint ook steeds beter engels te praten, dat maakt het ook gemakkelijker! En natuurlijk mijn kleine zusje van 1. Echt het zonnenstraaltje in huis:)

Aankomend weekend gaan we naar Mole. Het National park in het noorden. We gaan met een groep van 9 mensen en zullen dat weekend wilde dieren gaan zien! Ohh, Eefje ik zal proberen een echte olifant voor je mee te nemen;)

Nicholas onze leider van het project. Echt een ontzettend leuke man waar we altijd mee kunnen lachen! Hij doet ontzettend veel werk voor het project en helpt ons overal bij. Zo mooi he, hij wilde graag naar Belgie en naar Nederland komen. We vertelde hem dat hij de trein kon nemen en dan uit moest stappen bij een station. Hij zei, maar als ik er eerder uit wil dan spring ik toch gewoon uit de trein. Wij zo, nee dat is gevaarlijk! Toen zei hij, nee ik ben nog te jong om dood te gaan, dus dat moet goed gaan! Haha, geweldig. Ze zijn hier allemaal ervan overtuigd dat je god bepaalt wanneer jouw tijd is gekomen. Dus of je nu springt uit een trein of gewoon je fiets pakt en naar het werk gaat. Dan krijg je een ongeluk of wordt je ziek, maar god komt je halen! Wat hij ook nog zei: ik ben heel erg aan het twijfelen of ik nog een maandje langer wil blijven. Omdat ik het zo leuk hier heb en graag kerst en nieuwjaar wil vieren en mensen uit Nederland hier komen en ook omdat Kim niet zonder mij kan hahah. Nicholas wilde dat ook hij zei: je ouders houden je al 22 jaar in Nederland, dat maandje hier in Ghana is dan toch geen probleem? Haha.. Geen paniek:D!!
Ik heb nu besloten om volgend jaar te gaan. Dan is er zoveel veranderd en nu is het een maandje hetzelfde.

Iedere dag naar kindjes samen met Brechje en Kim is zo leuk. Die lachende gezichtjes en we zien al vooruitgang bij sommige kinderen. Ik heb het dus nog erg naar mijn zin en ga zeker huilen als ik wegga.. Over 3 weken ga ik al reizen en moet ik Tamale gedag zeggen. Ik moet er nog echt niet aan denken! Ik ga nu proberen er foto's op te zetten. Hopelijk gaat dat werken:)

Heel veel liefs uit Ghana!!

  • 08 November 2010 - 11:40

    Willemijn:

    Hee Irma!
    Wat leuk dat je weer eens iets op je blog schrijft. Op het moment staan er nog geen foto's op, maar ik zal vandaag of van de week nog eens kijken of er dan wel foto's staan want daar ben ik wel benieuwd naar. Je verhaaltje klinkt wel weer super. Wat heb je een heerlijke tijd daar. Als ik jou was zou ik gewoon nog een PAAR maanden blijven daar, dan hoef je ook nog geen gedag te zeggen. Helaas staat de HU op je te wachten he.. maar daar denken we nog niet!
    Geniet nog van je project en je gastgezin en de rest van Ghana!
    XXX Willemijn

  • 08 November 2010 - 11:48

    Marion:

    Hey Irma :-)

    Wat een super ervaringen hebben jullie daar.Zou bijna jaloers worden.;-)
    Heel veel plezier uit het koude natte kikkerlandje.
    De Verhoeven's XXX

  • 08 November 2010 - 12:10

    Nicolette:

    WOuw wat heb je het toch super daar zeg. En wat gaat de tijd snel!!! Leuk je haar en leuke foto's. Geniet er maar lekker van...Veel liefs xxx

  • 08 November 2010 - 12:46

    Mam:

    ooh meissie, wat heb je prachtige vlechtjes, echt waanzinnig mooi en je straalt er helemaal van. trouwens dat bruine kleurtje maakt het helemaal af. een prachtig reisverslag dat me helemaal laat meegenieten, de foto's zijn super. ben waanzinnig trots op je, love you and miss you. na het afscheid dat nog ver weg is en waar je nog even niet aan moet denken zijn er de armen van je moeder die je heel graag weer vasthouden. geniet van een superwarme sinterklaas met de pepernoten en de letters die gelukkig goed aangekomen zijn. ook arno en pap lezen de reisverslagen mee. groetjes en heel veel liefs aan je zusjes en moeder daar van je eigen mams.

  • 08 November 2010 - 19:06

    Ans S:

    hoi Irma
    wat leuk dat je het dagboekje gebruikt !!
    ik ben erg benieuwd wat er allemaal in staat.
    ook leuk om te zien dat je er zo goed uit ziet.
    je zal Ghana nog erg gaan missen.
    groetjes en een fijne tijd daar.

  • 08 November 2010 - 19:19

    Natalie:

    Irmzz!
    Leuk weer hoor, je verslag! Kan me heel goed voorstellen dat je wat langer wilt blijven! Lijkt me wel bijzonder, kerst en oud&nieuw in Afrika! Maar goed, gelukkig kun je altijd nog terug!
    Coole foto's ook! Brrr die krokodil! Kon je die gewoon aanraken? Of zat zn bek dichtgeplakt met tape of zo?? Je lijkt Steve Irwin wel! Pas maar op met pijlstaartroggen.. ;-)

    Nou, heel veel plezier maar weer!

    X Natalie

  • 08 November 2010 - 23:47

    Diana:

    Hoi Irma!

    Die vlechtjes staan je echt tof! Volgens mij heb je een goed besluit voor jezelf genomen om volgend jaar terug te gaan. Gaat vast helemaal super zijn! Geniet van alle mooie dingen die je nog gaat zien en meemaken!

    x Diana

  • 09 November 2010 - 09:08

    Sjappie:

    Hoihoi,

    Mole is heel leuk. Slaap je wel in het hotel? De overige accomodatie daar is erg primitief...
    Maar Ghana is inderdaad superleuk he! Had ik je toch al gezegd :P.

    xx Bart

  • 09 November 2010 - 12:37

    Pauline:

    Hey Irma
    Wat heb je veel te vertellen! Hartstikke leuk dat we allemaal mee mogen genieten.
    Goed besluit om niet langer weg te blijven, Nederland is ook leuk...!

  • 11 November 2010 - 15:05

    Irma:

    Haha, Nederland is inderdaad ook leuk:) En die krokodillen, die luisteren goed als ze maar te eten krijgen! We slapen in het hotel in Mole. Ik heb er zo'n zin in!!

  • 15 November 2010 - 22:24

    Joyce:

    Hee Irma'tje!

    het klinkt echt super daar! Zo tof dat je het zo naar je zin hebt!:D Dan zal de tijd ook wel ntzettend snel gaan!
    Nou houd ons op de hoogte van al je belevenissen!

    XX

  • 17 November 2010 - 08:14

    Adriana :

    Hee Irma!
    Wat een leuke foto's! Had ik niet gedurft hoor, met een krokodil op de foto. Wat een leuk verhaal, fijn dat je het zo goed met iedereen kan vinden:)

    liefs, adriana.

  • 21 November 2010 - 10:46

    Kim:

    Dit is nogal een late reactie, maar beter laat dan nooit ;)! Echt heel leuk om te lezen hoe enthousiast je bent. Ik zou je zo na willen doen, het klinkt echt allemaal heel geweldig! Geniet er nog goed van! Knuffel!

  • 22 November 2010 - 16:16

    Lotte:

    Nogmaals super leuk je verhaatljes!

    IEEK een krokodil! En de vlechtjes zijn skon:D!

    Ennn idd Nicholas heeft gelijk..

    'Nicholas wilde dat ook hij zei: je ouders houden je al 22 jaar in Nederland, dat maandje hier in Ghana is dan toch geen probleem? Haha.. Geen paniek!!'

    Geniet er nog maar van en dan wachten we maar gewoon een beetje langer:D! xx

  • 20 Februari 2011 - 17:21

    Albert:

    Wat een gave verhalen, tof werk met lachende de kindjes, veel zon, mooi land en ongeregeldheid! kai mooi! wat wil iemand nog meer ;-) X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Irma

Ik ga vrijwilligerswerk doen op een school voor gehandicapte kinderen in Bolgatanga voor tien weken. De laatste twee weken ga ik reizen.

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 18770

Voorgaande reizen:

16 September 2010 - 17 December 2010

Op naar Ghana!!

Landen bezocht: