het goede reisverslag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Irma Verhoeven - WaarBenJij.nu het goede reisverslag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Irma Verhoeven - WaarBenJij.nu

het goede reisverslag

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

20 September 2010 | Ghana, Tamale

Hallo lieve mensen!

Jawel,ik ben in Tamele aangekomen!!
Ik zal bij het begin beginnen, op het vliegveld was ik zenuwachtig! Ik had nog nooit gevlogen, dus het was een beetje spannend. Maar de reis was leuk! Fijne mensen, mooi uitzicht en lekker eten. Enn ik had Pocahontas gekeken, wauw ik was helemaal vergeten hoe de film ging:)

Toen we aankwamen in Accra kwam de warme lucht en de geuren ons al tegemoet. We werden uitgezwaaid door de KLM-mensen en ons Ghana avontuur was begonnen. We konden het niet geloven! Na elkaar een aantal keer knijpen, wisten we toch zeker dat het waar was! Onze spullen waren allemaal goed aangekomen, dat was een hele geruststelling. Een aantal controles en we waren buiten waar vele Ghanese mensen ons een taxi aanbieden. Gelukkig kwam er iemand van Meet Africa ons ophalen, niet diegene die het moest zijn, maar er was iemand.. (en dat is al heel wat in Afrika;))

Ons eerst tochtje door Accra, wat een andere wereld is Ghana! Zoveel geluiden, geuren, mensen die we niet kennen. We kwamen aan in een mooi huis, van Vic. Het was een fijn gezin, met lieve kinderen! We hebben een rondleiding gehad door Accra. Wat een georganiseerde chaos is Accra, ongelofelijk. Auto's, mensen,brommers,karren alles loopt door elkaar heen. Iedereen toetert naar elkaar en mensen schreeuwen door de straten! Wat ik echt zo ontzettend mooi vind is dat mensen hier alles op hun hoofd dragen en ik heb nog niemand iets zien laten vallen.. Ze leren dat al op jonge leeftijd. We hebben het vandaag geprobeerd, maar dat ging niet zo gemakkelijk haha!

Na 2 heerlijke nachten, de rondleiding, het strand en de lieve familie van Vic gingen we naar Tamele. Een busreis van 12 uur.. sommige stukken van de weg waren goed begaanbaar.. maar de meeste stukken niet. Vol met gaten en de bus hing vaak schuin, dus soms hield ik mijn hart even vast of het allemaal wel goed zou gaan. We hebben veel mooie dingen gezien van het land. We zijn goed aangekomen en werden opgehaald door lieve mensen van Meet Africa:) We slapen nu bij de familie van Kaka, een hele grote familie met een groot huis. We zijn vandaag met Hajar naar het centrum geweest en heb mijn eerste mooie stof gekocht!! Joehoeee! Daarna zijn we naar een familie geweest die bevriend is met onze familie. We hebben daar gegeten, voor het eerst echt Ghanees eten en nee lekker was het niet.. Maar er valt mee te leven!

Er zijn een aantal grote verschillen met Nederland-Ghana waar ik nog een beetje aan moet wennen:

- Tijd is niet belangrijk. We zouden met de bus naar Tamele om 8 uur vertrekken, we gingen om half 10. Niemand hoor je klagen:)

- Hoe de taxi's hier rijden. Ze rijden hier als gekken! Gister zijn er 20 mensen overleden omdat er een bus met mensen is omgevallen...

- De armoede. Daar word je constant mee geconfronteerd. Je weet dat het zo is, maar soms is het moeilijk om je een houding te geven. Als je voorbij loopt voel ik me vaak schuldig.

- Eten. Ohh wat ben ik toch een verwende eter. Ik mis het lekkere eten uit Nederland, maar ik moet er aan wennen. Ik ben op de markt geweest en heb besloten om vegetarier te worden. Echt, het is zo vies om dat te zien!!

Er zijn ook veel mooie dingen!!
- Wat zijn er ontzettend veel lieve en warme mensen. Je wordt overal warm onthaald, ze doen er alles aan om je thuis te voelen. Ze zijn erg gemakkelijk in de omgang en je hebt altijd iemand om mee te praten

- Lieve, lieve, lieve kinderen. Als je thuis komt van een dagje weg, komen ze op je afgerend en knuffelen ze je. Gaan we handje klap doen of gewoon lekker praten!!

- De mooie kleding. De Ghanese mensen lopen trots met mooie kleurrijke kleding. Zo ontzettend mooi!

- Verse bananen, ananas en cocosnoot! Jammie

Enn ik ben heel blij dat ik samen met Kim en Brechje ben. Het is zo fijn om je verhalen te kunnen delen met anderen mensen die hetzelfde meemaken en dezelfde taal spreken!

Morgen ga ik alleen door naar Bolgatanga. Jammer, omdat ik de mensen hier moet verlaten maar leuk omdat ik weer nieuwe mensen leer kennen en steeds dichter bij mijn gastgezin kom!

Zooo dat was het weer voor eventjes.Ik heb het erg naar mijn zin, ondanks dat ik nog erg moet wennen.. Haha!

Veel liefs uit Ghana!!!

  • 20 September 2010 - 12:25

    Irma Verhoeven:

    Haha, wat ongelofelijk leuk dat internet hier. Ik heb het eerste verhaal verwijderd, maar het goede verhaal staat er nu wel op:)

  • 20 September 2010 - 12:32

    Natalie:

    Aaaah! Irma wat leuk allemaa!! Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt en ook leuk hoe je erover vertelt!
    Blijf schijven, ik ben benieuwd hoe de reis verder gaat!
    Xx

  • 20 September 2010 - 13:12

    Ricardo:

    Ik zou zeggen keep us posted. En regel ook wat foto's :P

  • 20 September 2010 - 14:17

    Willeke:

    Heey,

    Leuk leuk leuk :)
    En lekker weer, zie ik!! Wat een gelukszak zit daar, en wij hier met 17/18 graden ongeveer...
    Pas je wel op het water daar? (niet zwemmen...)

    xx Willeke

  • 20 September 2010 - 14:26

    Joyce:

    Hee Irma!!

    Dit klinkt me heel bekend van dat vriendinnetje van mij! haha. Super leuk dat je het allemaal leuk vind! Geniet er van en blijf je verhaaltjes vertellen hier!;)

    X

  • 20 September 2010 - 15:09

    Irmz:

    Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen met jou daar! Al veel gezien en er volgt wss alleen nog maar meer:). Had je eerste verhaaltje vannacht nog gelezen met twee zinnen, maar nu gelukkig het hele verhaal;)!

    Geniet ze! xxx

  • 20 September 2010 - 16:53

    Ans S:

    wat leuk om dit allemaal te lezen.
    ga vooral door met schrijven, wij volgen je en veel succes op je nieuwe adres.

  • 20 September 2010 - 17:08

    Nicolette:

    Heeel irma!!
    Wat leuk om je verhaal te lezen en te horen dat het zo goed gaat...
    Super veel plezier, een goede reis en tot het volgende verhaal!!
    xxx

  • 20 September 2010 - 17:08

    Nicolette:

    Heeel irma!!
    Wat leuk om je verhaal te lezen en te horen dat het zo goed gaat...
    Super veel plezier, een goede reis en tot het volgende verhaal!!
    xxx

  • 20 September 2010 - 17:08

    Nicolette:

    Heeel irma!!
    Wat leuk om je verhaal te lezen en te horen dat het zo goed gaat...
    Super veel plezier, een goede reis en tot het volgende verhaal!!
    xxx

  • 21 September 2010 - 06:02

    Kim:

    Lieve Irma! Fijn om iets van je te lezen ;) Jij gaat je daar helemaal op je gemak voelen! Pas je goed op jezelf? Je leeft zo echt in een andere wereld he?! Take care! Liefs en een hele dikke knuffel x Kim

  • 21 September 2010 - 11:43

    Pauline:

    Geniet van een andere wereld Irma! Je bent er geknipt voor !

  • 21 September 2010 - 18:21

    Bevert:

    Irmie!!

    Jij bent goed bezig! Ik heb alweer zin in het volgende verhaal! Neem je voor mij een olifant mee naar huis? Ik zal je tegen de tijd dat je naar huis komt er nog even aan herinneren... Doe ze de groeten daar. En eet ze he!

    xx Eef (mn bloemetjes bevallen goed!)

  • 21 September 2010 - 23:34

    Carlien :

    Hoi Irma,
    Ik geloof niet dat we elkaar ontmoet hebben, maar ik vertrek overmorgen ook naar Bolgatanga met Ontmoet Afrika, dus heb even je blog gelezen, wat een goede sfeerimpressie geeft! Gaan jullie in Bolga wonen of in een dorp? Ik kom je vast nog wel tegen daar! (Bij de meetings misschien!)
    Groetjes Carlien

  • 22 September 2010 - 10:01

    Nielzepiels,:



    Damn, je bent een held!!!! :D:D:D

    Ik vind dat echt zo super bruut, dat ik mezelf gewoon echt een mietje voel. Goed bezig!
    x

  • 22 September 2010 - 15:23

    Randy:

    En Hier!! fijn om te lezen dat het goed gaat. heb je de stok kaarten en pingpong badjes al afgegeven aan wat kids daaro? ga zo door iig. ik zegg "100%"!!!
    groetjes en veel plezier
    x

  • 25 September 2010 - 17:00

    Marion :-):

    Hey Irma,
    Zo te lezen heb je al een hoop meegemaakt.
    Opa vond het super dat hij je kon horen en zien via internet bij jullie thuis.Je hebt de groetejs van hem.
    Heel veel plezier ;-)
    de Verhoeven's X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Irma

Ik ga vrijwilligerswerk doen op een school voor gehandicapte kinderen in Bolgatanga voor tien weken. De laatste twee weken ga ik reizen.

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 18812

Voorgaande reizen:

16 September 2010 - 17 December 2010

Op naar Ghana!!

Landen bezocht: